טיפול קוגניטיבי התנהגותי – C.B.T

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (באנגלית: ,Cognitive Behavioral Therapy‏ – CBT) הוא טיפול פסיכולוגי המבוסס על שילוב של רעיונות מהטיפול ההתנהגותי והטיפול הקוגניטיבי.

השיטה משלבת את הרעיון לפיו על מנת ליצור שינוי אצל המטופל יש צורך בשינוי בתפישת המציאות, כפי שנעשה בטיפול הקוגניטיבי, עם הרעיון לפיו יש צורך ליצור שינוי בהתנהגות המטופל ולכן יש צורך גם בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות, כפי שמקובל בטיפול ההתנהגותי.

למי מיועד טיפול CBT ?

CBT מיועד לכל סוגי החרדות: התקפי חרדה, חרדת בחינות, פחד קהל, חרדת טיסות, חרדה חברתית, פוסט טראומה, ביישנות, דאגנות יתר, אובססיות, OCD ועוד. כמו כן הטיפול מסייע עבור הסובלים מסוגים שונים של מצבים דיכאוניים, הפרעות אכילה, הפרעות זעם ותוקפנות ועוד.

כיצד מתבצע CBT ?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מטרתו לסייע לאדם לשנות את דפוסי המחשבה, הרגשות וההתנהגות שבבסיס הפרשנות האישית המייצרת את הקושי הרגשי שלו.

גישה זו, מתבססת על תיאורית הלמידה הקושרת בין גירוי לתגובה – במילים אחרות בין אירוע/ סיטואציה לבין האופן בו אנו מגיבים אליהם. כך למשל ילד שנתקל לראשונה בחייו בכלב נובח חושף שיניים, מגיב בפחד ובכי, המערכת הרגשית צורבת את המידע כמאיים ושיש להיזהר ממנו, עם הזמן מתקבע הקשר בין כלב לבין פחד, כך שבכל פעם  שהילד יראה בעתיד כלב, המערכת הרגשית מזהה זאת כאיום, ואז הוא יגיב באותן תגובות ואף עלול להכליל את הפחד לכל ההולכים על ארבע.

באותו אופן מניחה התיאוריה כי בעיות נפשיות נובעות מדפוסי התנהגות לא נכונים, מעין אוטומט המופעל מיד כשהאדם רואה גירוי המפעיל תגובה רגשית מעברו, בעוד שייתכן כי האדם העומד לצדו ורואה את אותו האירוע, יישאר אדיש , מכיוון שזה אינו מפעיל אצלו במערכת הרגשית /הלימבית את התגובה שהוטמעה במהלך השנים. הטיפול בגישה זו מתמקד בשינוי ההקשרים בין גירוי לתגובה על ידי חיזוקים חיוביים או שליליים בהתאם לבעיה ולא במציאת מקור הבעיה בעברו של האדם.

הגישה ההתנהגותית מבוססת בין השאר על מודל ההתניה הסמויה, לפיו גם תהליכים קוגניטיביים, כגון מחשבות אוטומטיות, נרכשים בתהליכי למידה הדומים ללמידה ההתנהגותית. הגישה הקוגניטיבית (הכרנית) מבוססת על ההנחה שכל אחד מגיב אחרת כלפי המציאות בהתאם לפירוש שהוא נותן לה. הטיפול המשולב הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות חרדה שונות, בדיכאון ובהפרעות אכילה.

מחשבות מעוותות יכולות לנבוע מגורמים שונים הנצרבים במערכת הלימבית במוח כתוצאה ממצבים מסוימים אותם ראה הפרט בחייו ושגרמו לו לתגובות קיצוניות. המטרה ב- CBT היא לזהות את ההטיה המחשבתית, את תפיסות העולם המוטעות, להבין מה לא נכון במחשבה, לזהות שזו מחשבה בלבד , את הנזק שהיא גורמת בתוצר של המחשבה ושאפשר להטמיע מחשבות אחרות המאפשרות מרחב להגשמה ושמחת חיים.

אותו התהליך נעשה לגבי התנהגות. ראשית מזהים את  דפוסי ההתנהגות השגויים, אלו שנובעים ממחשבה ופרשנות שהיא סובייקטיבית ואז לומדים לשתול מחשבה אחרת המייצרת פרשנות אחרת, המובילה להתנהגות אחרת ולשליטה בתגובות, מתוך זה נוצרת הקלה על רגש מסוים. לאחר הזיהוי האדם לומד לשלוט במחשבות ובכך לומד  “להכחיד” את ההתנהגות השגויה ולאמץ התנהגויות מטיבות יותר. 

טיפול CBT – טיפול ממוקד, קצר מועד: בין 8 ל- 16 פגישות בממוצע, שכל פגישה אורכת כשעה. הפגישות נערכות בין פעם לפעמיים בשבוע ובין הפגישות המטופל מונחה כיצד ליישם את מסקנות הפגישה בבית.

הצוות המטפל

אסתר הילמן

פסיכו טרפיסטית

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

תגל זילברשטיין

פסיכו טרפיסטית

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

רחלי אורן

פסיכו טרפיסטית

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.